Oggi è il nostro ultimo giorno a Xi'an e abbiamo un programma molto fitto, visto che ci mancano ancora vari monumenti da vedere.
Il primo è anche il più famoso della città, la Grande Pagoda dell’Oca Selvatica (esiste anche una Piccola Pagoda dell’Oca Selvatica che non abbiamo visitato). Sotto la dinastia Tang, epoca a cui risale anche il suo stile architettonico antiquato a pianta quadrata, faceva parte delle mura. È stata completata nel 652 per ospitare i sutra buddisti riportati dall'India dal monaco Xuan Zang, famoso autore di “Viaggio in Occidente”.
Arriviamo nel parco moderno e curato che ospita la pagoda. Anche oggi piove, ma il parco è comunque popolato di gente armata di ombrello.
Entriamo nel complesso buddista di cui la pagoda è parte (200 CNY). Nei vari padiglioni il monaco Xuan Zan è raffigurato come se fosse una figura mitologica. Nonostante sia interessante ed esteticamente molto elaborato è decisamente troppo moderno per i miei gusti.
Proseguiamo con la pagoda (60 CNY). Sono quasi delusa, perché all'interno c'è davvero poco da vedere. I panorami che si vedono dalle finestre però, soprattutto dal settimo e ultimo piano, sono spettacolari. Riusciamo anche a vedere dall'alto uno spettacolo di fontane nel parco evitando la folla.
Today is our last day in Xi'an and we have a very busy program, as there are still many monuments to see.
The first is also the most famous of the city, the Great Wild Goose Pagoda (there is also a Small Wild Goose Pagoda we did not visit). Under the Tang dynasty, to which dates back its old-fashioned square architecture, it was part of the city walls. It was completed in 652 to host the Buddhist sutras brought back from India by monk Xuan Zang, the famous author of "Journey to the West".
We arrive in the modern and well-kept park that houses the pagoda. Today it rains again, but the park is still crowded with people armed with umbrellas.
We enter the Buddhist complex of which the pagoda is part (200 CNY). In the various halls the monk Xuan Zan is depicted as if he were a mythological figure. Although it's interesting and aesthetically very elaborate it's definitely too modern for my taste.
We continue with the Pagoda (60 CNY). I'm almost disappointed, because inside there is really little to see. The views that can be seen from the windows however, especially from the seventh and last floor, are spectacular. We also manage to see from above a fountain show in the park avoiding the crowd.
The first is also the most famous of the city, the Great Wild Goose Pagoda (there is also a Small Wild Goose Pagoda we did not visit). Under the Tang dynasty, to which dates back its old-fashioned square architecture, it was part of the city walls. It was completed in 652 to host the Buddhist sutras brought back from India by monk Xuan Zang, the famous author of "Journey to the West".
We arrive in the modern and well-kept park that houses the pagoda. Today it rains again, but the park is still crowded with people armed with umbrellas.
We enter the Buddhist complex of which the pagoda is part (200 CNY). In the various halls the monk Xuan Zan is depicted as if he were a mythological figure. Although it's interesting and aesthetically very elaborate it's definitely too modern for my taste.
We continue with the Pagoda (60 CNY). I'm almost disappointed, because inside there is really little to see. The views that can be seen from the windows however, especially from the seventh and last floor, are spectacular. We also manage to see from above a fountain show in the park avoiding the crowd.
Per pranzo ritorniamo nella zona della Torre del tamburo e di quella della Campana. Cerchiamo un ristorante di ravioli consigliato dalla Lonely, non lo troviamo e finiamo per mangiare da Muslim Yang Dumpling Restaurant in Zhi Ba Shi Road, un piccolo ristorante che serve tagliatelle e vari tipi di ravioli halal preparati sul momento nella cucina a vista. Scegliamo quelli al montone e quelli ai gamberi, da dividerci. La porzione normale è di 15 ravioli. Sono favolosi. Per accompagnarli ci vengono serviti aceto nero e una salsa piccante. Io bevo un succo di melograno molto buono, la Pelosa Metà una bibita. Spendiamo 81 CNY in due.
For lunch, we return to the Bell Tower and the Drum Tower area. We are looking for a dumpling restaurant recommended by Lonely Planet, we do not find it and we end up eating at Muslim Yang Dumpling Restaurant in Zhi Ba Shi Road, a small restaurant serving noodles and various dumplings, all halal, prepared in the open kitchen. We choose the mutton and shrimp dumplings, to share. The normal portion is of 15 pieces. They are fabulous. To accompany them we are served black vinegar and a spicy sauce. I drink a very good pomegranate juice, the Hairy Half a soft drink. We spend a total of 81 CNY.
For lunch, we return to the Bell Tower and the Drum Tower area. We are looking for a dumpling restaurant recommended by Lonely Planet, we do not find it and we end up eating at Muslim Yang Dumpling Restaurant in Zhi Ba Shi Road, a small restaurant serving noodles and various dumplings, all halal, prepared in the open kitchen. We choose the mutton and shrimp dumplings, to share. The normal portion is of 15 pieces. They are fabulous. To accompany them we are served black vinegar and a spicy sauce. I drink a very good pomegranate juice, the Hairy Half a soft drink. We spend a total of 81 CNY.
Nel pomeriggio andiamo a visitare il Tempio Guǎngrén, l’unico tempio buddista tibetano della provincia. Anche se risale al XVIII secolo, è stato in gran parte ricostruito nel XX secolo. Nonostante questo sembra molto più "autentico" del tempio di stamattina, c'è un'atmosfera quasi magica.
Il tempio è decorato da coloratissime bandierine tibetane e, come al solito, è costituito da padiglioni attorno ad una serie di cortili. Troviamo vari tesori: un muro dello spirito in mattoni, l'Altare della Lampada Permanente, la Sala dei Mille Buddha, un antico albero di Bodhi, una rara rappresentazione d'oro di Sakyamuni, che poggia su un piedistallo della dinastia Tang. Però ci colpisce soprattutto lo scorcio di biblioteca (inaccessibile al pubblico) nell'ultima sala, appena visibile dietro le statue dorate.
In the afternoon we visit Guǎngrén Temple, the only Tibetan Buddhist temple of the province. Although it dates back to the eighteenth century, it was largely reconstructed in the twentieth century. In spite of this, it seems much more "authentic" than this morning's temple, there is an almost magical atmosphere.
The temple is decorated with colorful Tibetan flags and, as usual, consists of pavilions around a series of courtyards. We find various treasures: a brick spirit wall, the Altar of the Permanent Lamp, the Thousand Buddha Hall, an ancient Bodhi tree, a rare golden representation of Sakyamuni, resting on a pedestal of the Tang dynasty. But we are particularly striken the glimpse of the library (inaccessible to the public) in the last room, just visible behind the golden statues.
Abbiamo di nuovo fatto tardi, e di nuovo decidiamo di mangiare in un centro commerciale. Scegliamo un ristorantino giapponese (Tokyo) dall'arredamento carinissimo, con decorazioni pop ovunque, pelouches come cuscini e poster retrò alle pareti. Non c'è un menù in inglese, quindi ci vengono mostrate delle fotografie di piatti su un pad. Mangiamo due tipi di rotolini, uno con anguilla e uno con una strana cosa pelosa e pesciosa, e un'insalata con tartare di salmone. Sono piuttosto buoni, ma abbiamo ancora fame. I nostri vicini di tavolo hanno un involtino con gambero fritto bellissimo che non c'è sul menù fotografico. Proviamo a dire "tempura maki", ma la cameriera non capisce. Faccio un disegno sul retro dello scontrino, poi indichiamo. E con nostro supremo imbarazzo, la cameriera va a fotografare l'involtino dei vicini, una coppietta in pieno appuntamento romantico, per chiederci conferma!
E con questo bizzarro episodio si conclude la permanenza a Xi'an, domani partiremo per Shanghai.
We're late again, and again we decide to eat at a mall once again. We choose a Japanese restaurant (Tokyo) with a really nice interior decor, with pop decorations everywhere, plushies as cushions and retro posters on the walls. There is no English menu, so are showed pictures of the dishes on a pad. We eat two types of rolls, one with eel and one with a weird hairy and fishy thing, and a salad with salmon tartar. They're pretty good, but we're still hungry. Our table neighbors have a beautiful fried shrimp roll that is not on the photo menu. We try to say "tempura maki", but the waitress does not understand. I make a drawing on the back of the receipt, then we point at the dish. And with our utmost embarrassment, the waitress goes to photograph the roll of our neighbors, a couple on a romantic date, to ask for confirm!
And with this bizarre episode our stay in Xi'an ends, tomorrow we will leave for Shanghai.
E con questo bizzarro episodio si conclude la permanenza a Xi'an, domani partiremo per Shanghai.
We're late again, and again we decide to eat at a mall once again. We choose a Japanese restaurant (Tokyo) with a really nice interior decor, with pop decorations everywhere, plushies as cushions and retro posters on the walls. There is no English menu, so are showed pictures of the dishes on a pad. We eat two types of rolls, one with eel and one with a weird hairy and fishy thing, and a salad with salmon tartar. They're pretty good, but we're still hungry. Our table neighbors have a beautiful fried shrimp roll that is not on the photo menu. We try to say "tempura maki", but the waitress does not understand. I make a drawing on the back of the receipt, then we point at the dish. And with our utmost embarrassment, the waitress goes to photograph the roll of our neighbors, a couple on a romantic date, to ask for confirm!
And with this bizarre episode our stay in Xi'an ends, tomorrow we will leave for Shanghai.
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